Letiště Letňany

Uli “Kobra” Dembinski je německý akrobatický pilot, který má ve své sbírce tři vítězství na akrobatickém mistrovství Německa, osmé místo z mistrovství Evropy a stejné umístění i z mistrovství světa. Navíc je držitelem světového rekordu v počtu loopingů v řadě, v roce 2009 jich udělal 333.

Dembinski

V poslední době jste byl často na Letišti Praha Letňany, protože tady připravujete speciální projekt. Můžete nám ho představit?

Je to dlouhodobý projekt, kvůli kterému jsem založil společnost s názvem Airhero, s.r.o. Chceme oživit výrobu ultralehkých letadel Sluka. A chceme pracovat i na dalším vývoji, například využitím lehčího, ale zároveň silnějšího motoru. Zaměříme se na využití moderních technologií, zjednodušení designu a také v neposlední řadě na modernizaci tvaru a optimalizaci aerodynamiky. Ale Airhero se nebude věnovat jen Slukám. Chceme vyvíjet a vyrábět i jiné letecké produkty. Chceme spolupracovat s dalšími leteckými společnostmi a chceme jim dodávat letecké součástky. A domovem Airhero, s.r.o. bude Letiště Praha Letňany. Právě tady se ke konci 80. let začala psát historie Sluky LK-2.

To byl důvod, proč jste si vybral Letiště Praha Letňany jako svou „základnu“?

Je mnoho dobrých důvodů, proč být v Letňanech a několik nejvýznamnějších zmíním. Letňany mají obrovskou leteckou historii. Leží velmi blízko u centra Prahy. A je tu mnoho lidí, kteří se věnují letectví. Obecně jsou navíc lidé v České republice velmi milí. Myslím si, že Letňany jsou skvělým místem pro letectví a čeká je velká budoucnost. Jen jsou potřeba nové impulzy z leteckého průmyslu. Mám toto letiště s obrovskou historií rád. Když se tu rozhlédnete, úplně cítíte tu atmosféru „opravdového létání“ za starých časů. Jak jistě víte, hodně leteckých vynálezů pochází odtud a dodnes je letiště centrem letectví v České republice. Hodně společností tady začíná podnikat v letectví a to je také velmi důležité.

Vaše přezdívka je Kobra. Jak vznikla?

Dostal jsem ji, protože jsem dělal manévr Kobra se Zlínem 50 LS. Když jsem byl na akrobatickém mistrovství Německa, někdo mě tam viděl trénovat se Z50 Kobru a nazval mě tak. No a od té doby jsem Kobra. Líbí se mi to, dokonce k mému podpisu vždy dokreslím kobří hlavu. (smích)

Od roku 2009 držíte světový rekord v počtu loopingů v řadě. Jak dlouho jste byl ve vzduchu, abyste udělal 333 loopingů?

Trvalo to 2 hodiny a 15 minut od začátku prvního loopingu až po dokončení posledního.

Při pokusu o rekord jste ale musel přistát a doplnit palivo, když jste měl za sebou 303 loopingů. Takže jste pak musel začít od začátku, abyste jich udělal 333 v řadě?

Ne, během celého pokusu musíte mít v průměru alespoň 2 loopingy během minuty, aby to bylo považováno za loopingy v řadě. Taková jsou pravidla Guinessových rekordů. A já měl téměř tři loopingy do minuty i s doplňováním paliva.

Neměl jste po takovém výkonu závrať?

Ne, byl jsem OK. Potom jsem ještě letěl normální airshow.

A nepřemýšlíte o tom, že byste zkusil překonat svůj vlastní rekord?

Možná zkusím 444 loopingů tady na letišti v Letňanech se Slukou. (smích)

Posloucháte při létání hudbu?

Ano. Obvykle při soutěžních letech poslouchám Kennyho G. Při leteckých show mám zase rád například AC/DC nebo song z filmu Mission impossible. Záleží ale vždy na programu. Někdy je vystoupení na letecké show doprovázené hudbou, to ji mám pak puštěnou přes rádio, abych mohl let podle hudby synchronizovat.

A co normální lety, není to pro vás trochu nudné, když jste zvyklý na akrobacii?

Někdy ano. To si pak čas od času do letu přidám nějaký zábavnější manévr. (smích)

Jaké máte plány pro rok 2016, tedy kromě toho, že chcete s Airhero oživit Sluku? Už víte, na jakých leteckých show vás fanoušci mohou vidět?

Ještě nevím, protože jsem prodal svého YAKa a teď se poohlížím po novém letadlu. Chtěl bych například YAK 54. Ale není to tak jednoduché, potřebuju čas na rozhodnutí. Chci otestovat Sukhoi 29, takže si jeden na chvíli pronajmu. To jsou moje dvě nejlepší varianty. Mám rád ruský styl, velký knipl a silný stroj bez limitů.